به گزارش همشهریآنلاین، پایگاه ByteLevel که در سال 2000 تاسیس شده، اولین شرکتی است که به صورت ویژه به علم و هنر جهانی شدن وب اختصاص یافته است. این پایگاه در هشتمین گزارش خود به سایتهایی پرداخته است که در زمینه جهانی شدن ارتقا پیدا کردهاند.
این تحقیق در میان وب سایتهای مختلف و بر روی طراحی وب سایتها، چگونگی اشتراک گذاری این طراحیها در کشورهای مختلف و سکوهای موبایل، زبانهای استفاده شده در وب سایتها و برنامه جانبی موبایلها، و مطالعه بر روی محتوی محلی رسانههای اجتماعی و موقعیتیابی انجام گرفته است.
در گزارش امسال این پایگاه، وب سایت گوگل نسبت به شبکه اجتماعی فیس بوک وب سایت جهانیتر شده است و میزان زبانهای ارائه شده توسط برنامه جانبی شبکه گوگل پلاس بیشتر از زبانهای موجود در برنامه جانبی شبکه فیس بوک اعلام شده است.
مهر بر اساس گزارش ZDnet نوشت: در گزارش 2012 این پایگاه، گوگل عنوان جهانیترین وب سایت را به خود اختصاص داده است.
25 سایت جهانی برتر
رتبه | وب سایت |
1 | |
2 | |
3 | CIsco |
4 | Samsung |
5 | Hotels |
6 | 3M |
7 | Nivea |
8 | Booking |
9 | Philips |
10 | Symantec |
11 | Autodesk |
12 | TripAdvisor |
13 | Nikon |
14 | Wikipedia |
15 | HP |
16 | American Express |
17 | LG |
18 | Avon |
19 | Microsoft |
20 | Coca-Cola |
21 | Panasonic |
22 | Deloitte Touche Tohmatsu |
23 | Catrepillar |
24 | Yahoo |
25 | SAP |
ByteLevel امسال 105 وب سایت را به اضافه وب سایتهای موبایل و برنامههای جانبی موبایل مورد بررسی قرار داده است تا درک بهتری از چگونگی متعادل سازی استراتژیهای جهانی و موبایلی شرکتها به دست آورد.
25 وب سایت برتر در این گزارش به صورت متوسط از بیش از 50 زبان پشتیبانی میکنند و بیشترین درجه همخوانی را با طراحی جهانی دارند. با وجود اینکه گوگل برای متناسب سازی سرویس موقعیت یاب جهانیاش در میان دیگر خدمات اینترنتی دشواریهایی دارد، این موتور جستجوی قدرتمند بر روی جهانی شدن نیز سرمایهگذاری کرده است.
نمودار بیشترین زبانهای اصلی کاربران اینترنت
گوگل اکنون از بیش از 140 زبان را در موتور جستجوی خود پشتیبانی میکند و برنامه موبایل گوگل پلاس نیز پشتیبان 40 زبان مختلف است.
در این گزارش زبان تنها 25 درصد از امتیاز وب سایتها را تشکیل میدهد و دیگر امتیازها عبارتند از عمق و وسعت محتوای محلی، پشتیبانی از زبان محلی برای شبکههای اجتماعی، تاثیرگذار بودن دروازههای جهانی و همخوانی جهانی با سکوهای رایانه و موبایل.
در این گزارش وب سایتهای مختلف جهان به واسطه چهار معیار دسترسی جهانی یا زبان، موقعیت یابی جهانی، معماری جهانی/موبایلی، بومی سازی و شبکههای اجتماعی ارزیابی شدهاند و بر این اساس وب سایتهای گوگل، فیس بوک، Cisco، سامسونگ، Hotels و 3M، نیوآ، Booking، فیلیپس و سایمنتک به عنوان 10 وب سایت جهانی برتر معرفی شدهاند.
برترینهای جهان از نظر تعداد زبانها
در بخشی دیگر به اصلیترین زبانهایی پرداخته شده که بیشتر از دیگر زبانها توسط 2.2 میلیارد کاربر اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد. بیشترین درصد در میان زبانهای مورد استفاده کاربران اینترنت چینی است و پس از آن زبان انگلیسی پرکاربردترین است. بر اساس گزارش ByteLevel، همچنین در میان وب سایتهایی که از بیشترین تعداد زبانها پشتیبانی میکنند ویکیپدیا با 283 زبان و گوگل با 145 زبان به عنوان برترین وب سایتها معرفی شدهاند.